21ژانویه 2022 - کمتر از 20 درصد از مبتلایان به دیابت نوع 2 در آمریکا، خطر ابتلای خود به بیماری‌های قلبی(CVD) را مدیریت کرده اند و تعداد بسیار زیادی نیز برای ترک سیگار و کاهش وزن، دو عامل اصلی خطر CVD، در تلاش هستند، بهمین دلیل پزشکان برجسته خواستار اقدام «فوری» در این زمینه شدند.

این هشدار زمانی منتشر شد که انجمن قلب آمریکا یک بیانیه علمی منتشر کرد: "یک تحلیل تخصصی از تحقیقات فعلی که می تواند دستورالعمل های بالینی آینده را شکل دهد". این انجمن گفته است: همگی افرادی که در صنعت سلامت و سازمان‌های اجتماعی کار می‌کنند، «نقش مهمی در کاهش خطر بیماریهای قلبی» دارند.

این انجمن می گوید که مقابله با موانع مراقبت، از جمله رفتارهای مرتبط با سلامت، عوامل اجتماعی-اقتصادی، عوامل محیطی و نژادپرستی ساختاری، باید با روش های درمانی برای کمک به حمایت از مبتلایان به دیابت نوع 2 ترکیب شود.

جاشوا جی جوزف، رئیس گروه نویسندگان این بیانیه و استادیار کالج پزشکی دانشگاه ایالتی اوهایو، گفت: این بیانیه ی علمی جدید یک فراخوان فوری برای اقدام بمنظور پیروی از آخرین رویکردهای مبتنی بر شواهد و ابداع بهترین و‌ جدیدترین اقدامات برای پیشبرد درمان و مراقبت از دیابت نوع 2 و کاهش خطر بیماری قلبی عروقی (CVD)است.

بیش از 34 میلیون نفر در آمریکا به دیابت نوع 2 مبتلا هستند که تقریباً 11 درصد از جمعیت را تشکیل می دهد. افراد مبتلا به این بیماری اغلب دارای سایر عوامل خطر CVD از جمله چاقی و فشار خون بالا هستند. خطر مرگ ناشی از CVD، زمانی که فرد به دیابت نوع 2 مبتلا می باشد در مقایسه با عدم ابتلا به این بیماری، دو برابر بیشتر است.

بیانیه انجمن قلب آمریکا به تفاوت بین شواهد در مورد چگونگی کاهش خطرCVD در افراد مبتلا به دیابت نوع 2(T2D) و واقعیت برای این افراد می پردازد.

حدود 90 درصد از عواملی که می توانند این خطر را کاهش دهند، سبک زندگی و عوامل اجتماعی قابل تغییر هستند.

دکتر جوزف، گفت: در ایالات متحده، کمتر از 1 نفر از هر 5 بزرگسال مبتلا به T2D که بیماری قلبی عروقی برای آنها تشخیص داده نشده است، توانسته اند که به اهداف بهینه ی مدیریت T2D یعنی ترک سیگار و دستیابی به سطوح سالم قند خون، فشار خون و لیپوپروتئین با چگالی کم(LDL  یا کلسترول بد)دست یابند.

تعیین‌کننده‌های اجتماعی سلامت، که شامل رفتارهای مرتبط با سلامت، عوامل اجتماعی-اقتصادی، عوامل محیطی و نژادپرستی ساختاری است، تأثیر عمیقی بر بیماری‌های قلبی عروقی و پیامدهای دیابت نوع 2 دارند.

 افراد مبتلا به T2D با موانع متعددی برای سلامتی از جمله دسترسی به مراقبت و مراقبت عادلانه روبرو هستند، که باید در هنگام تدوین برنامه های مراقبت فردی برای بیماران در نظر گرفته شوند.

این بیانیه همچنین به شواهد اخیر در مورد درمان دیابت نوع 2 اشاره می کند:

·        روش های جدید برای کنترل قند خون، از جمله استفاده از داروهای GLP-1 و مهارکننده های SGLT-2

·        شخصی سازی کنترل فشار خون

·        اهمیت کاهش سطح کلسترول

·        بازنگری در مصرف آسپرین – بررسی اینکه آیا آسپرین با دوز کم روزانه هنوز مناسب است یا خیر.

این مطالعه در مجله Circulation منتشر شده است.

منبع:

https://www.diabetes.co.uk/news/2022/jan/urgent-call-to-action-to-cut-risk-of-heart-disease-in-people-with-type-2-diabetes.html